تبلیغات
Fanaei Blog - بازی سازی در ایران : بایدها و نبایدها
پنجشنبه 23 بهمن 1393  02:14 ب.ظ
نوع مطلب: (مقالات و آموزش ها ،) توسط: . فنائی



بازی های رایانه ای و ویدئویی که با نام Video Games شناخته می شوند. امروزه تقریبا بخش بزرگی از اوقات فراغت همه ی مردم جهان را پر می کنند. چه بر روی کامپیوترهای شخصی و چه بر روی کنسول هایی همچون ایکس باکس و پلی استیشن و حتی موبایل هایی که در همه جا به همراه داریم.
اولین بازی های رایانه ای، اولین بار در سال 1940 ( 1320 شمسی ) و در جهت انجام تحقیقات علمی ساخته شدند، این بازی ها بسیار ساده بودند تا اینکه در سال 1977 ( 1356 شمسی ) کمپانی آتاری، دستگاه آتاری 2600 با آن دسته های خلبانی معروفش را به بازار ارائه کرد و باعث محبوبیت فراگیر بازی های ویدئویی شد. در 1988 کمپانی ژاپنی SEGA با کنسول جدیدش، کیفیت تصاویر بازی ها را افزایش داد. و امروزه شرکت هایی همچون مایکروسافت و سونی، چنان قدرت سخت افزاریی را در اختیار بازی سازان قرار داده اند که گاه به سختی می توان، تفاوتِ بازی و واقعیت را تشخیص داد.
بازی سازی همچنین یکی از سود آورترین صنایع در جهان می باشد و علاوه بر درآمدزایی، وسیله ایست برای اشاعه عقاید، فرهنگ ها و سیاست ها.
تنها در سال 2008، سود حاصل از فروش بازی ها در جهان، چیزی بالغ بر 40 میلیارد دلار بوده، اما در همین زمان، سود حاصل از صنعت فیلم سازی، فقط 27 میلیارد دلار بوده است!  درآمد نفت ایران در سال 91، تنها به 68 میلیارد دلار رسید، درحالیکه در طی همین مدت، درآمد صنعت بازی سازی، بیش از 76 میلیارد دلار بوده است و 4 میلیارد دلار آن نیز، فقط به یک کمپانی، یعنیActivision  ، سازنده سری بازی های Call of Duty اختصاص دارد!




اما آیا این گردش مالی چندین میلیارد دلاری، فقط با هدف سرگرم کردن مردم جهان انجام می شود؟!
دو کشور آمریکا و ژاپن، بزرگترین تولید کنندگان بازی های ویدئویی در جهان می باشند و عقاید فراماسونری، بودایی و ضد خدایی به وفور در اکثر بازی های شان وجود دارد، در حالیکه به راحتی توسط گیمر قابل تشخیص نبوده و به صورت نامحسوس به افکار و درون مخاطب، نفوذ می کنند.

اما کشور ما در برابر این طوفان فرهنگی چه کرده است؟
بنیاد ملی بازی های رایانه ای را در سال 85 و سپس انستیتو و دانشگاه علمی _ کاربردیِ آنرا تاسیس کردیم تا کمکی باشد به رشد بازی سازان ایرانی، ولی پس از گذشت 8 سال، تنها ادعایی که می توانیم داشته باشیم، اول بودن سطح تولیدات مان در سطح کشورهای خاورمیانه، است و برخلاف گزارشاتی که داده می شود، در واقع 90 درصد بازی های تولید شده در کشورمان (از جمله تولیدات اینجانب!)، توان رقابت با نمونه های خارجی را ندارند.
البته بعضی ارگان ها نیز، بودجه های بسیار زیادی را صرف ساخت بازی های سفارشی می کنند که به علت آشنا نبودن مسئولان ناظر بر پروژه ها با مقوله ساخت بازی های ویدئویی، باعث سرکوب خلاقیت بازی ساز و دلزدگی آنها از چنین همکاری هایی می شود.



در کنار بازی سازی، ما در زمینه اطلاع رسانی پیرامون بازی های خارجی و ایجاد فرهنگ مناسب بازی کردن نیز مشکل داشته ایم و همواره سعی کرده ایم به جای مشخص کردن نکات مثبت و منفی بازی ها، آنها را کاملا ممنوع کرده یا صددرصد مضر و ناسالم بنامیم.
در حالیکه تاریخ نشان می دهد، شاید ممنوع کردن هر پدیده ای، در کوتاه مدت جلوی آن را بگیرد، اما در طولِ زمان، نتیجه کاملا عکس می دهد و پیامد های بسیار بدتری برای جامعه خواهد داشت.
به جای آن، بهتر است صادقانه، فواید و مضرات انجام بازی های ویدئویی بیان شود و بازی هایی که در تضاد با دین، اخلاق و عرف جامعه ی ما می باشند، به صورت دقیق، ریزبینانه و منطقی، مورد نقد، بررسی و اطلاع رسانی قرار گیرند.  این روش شاید در کوتاه مدت و بصورت ناگهانی جواب لازم را ندهد، اما به تدریج باعث خواهد شد تا جوانانی فرهیخته، آگاه و متفکر داشته باشیم که خود، نگهبان پاکی وجودشان باشند.

بطور کلی برای پیشرفت فرهنگ بازی و بازی سازی نیز، مسئولین کشورمان باید چند برنامه پایه ای را در دستور کار خود قرار دهند:

1.    کار با نرم افزارهای بازی سازی و ارتباط و تعامل با بازی سازان دیگر کشورهای جهان، نیاز به تسلط بر زبان انگلیسی دارد که حل ریشه ای این مشکل در دستان وزارت آموزش و پرورش است و تنها با شروع تدریس انگلیسی از مقطع ابتدایی، میسر خواهد شد.

2.    برای فروش بازی هایمان در سطح جهانی، باید به جای شعارزدگی، عقاید و فرهنگ مان را در لایه های زیرین بازی و به صورت نامحسوس، در غالب استانداردهای جهانی بازی سازی، عرضه کنیم.

3.    از ساخت بازی های ضعیف با موضوعات قهرمانان و حوادث بزرگ تاریخی مان، بپرهیزیم، زیرا تنها باعث خدشه دار شدن وجهه افتخارات کشورمان خواهیم شد.

4.    آموزش و پرورش می تواند در درس هایی مانند: کار و فن آوری، بخشی را نیز به مقوله بازی ها اختصاص دهد تا دانش آموزان از همان سنین کودکی با فواید و مضرات بازی ها، شیوه ی درست استفاده و نحوه بازی سازی، آشنایی کلی پیدا کنند.

5.    امروزه بازی های کامپیوتری - حرکتی بسیاری وجود دارد که مدارس می توانند در زنگ های ورزش و حتی دیگر دروس، از آنها استفاده نمایند. (این کار هم اکنون در مدارس دیگر کشورهای جهان به کمک کینکت انجام می شود.)

6.    بازی های فکری، درسی و آموزشی، بخش بزرگی از بازی ها را تشکیل می دهند. آموزش و پرورش در این بخش نیز می تواند با آموزش های ساده بازی سازی به معلمان علاقه مند در دوره های ضمن خدمت، نیاز خود در این بخش را هم برطرف سازد.

7.    تاکنون اکثر بازی های ایرانی، همواره تقلیدی بوده اند از نمونه های خارجی و همیشه یک پله عقب تر از آنها. حل این مشکل، نیازمند ایجاد پژوهشکده ای واقعی با بودجه ای مناسب را دارد تا بتوانیم با دستیابی به تکنولوژی هایی برتر (چه سخت افزاری و چه نرم افزاری)، این فاصله را برطرف سازیم.

8.    و سرانجام، از آنجایی که بزرگترین مشکل بازی سازی کشورمان، نبود تجربه و دانش کافی در این زمینه می باشد، تربیت مدرسینی در دانشگاه های معتبر خارجی و بازگرداندن آنها برای تدریس، باید در درجه اول الویت قرار گیرد.

  در واقع علم، فرهنگ و زندگی یک ملت پیشرفت نمی کند، جز با " انتخاب سیاست های درست توسط حاکمان و مسئولان یک جامعه " ، حضرت علی (ع) نیز در این باره در خطبه 34م نهج البلاغه می فرماید:

« از جمله حقوق شما بر منِ زمامدار، این است که خیرخواهی را از شما دریغ ندارم، درآمدهایتان را فراوان سازم و شما را تعلیم دهم تا نادان نمانید و آداب آموزم تا بدانید. »



Amirvahidi
چهارشنبه 28 تیر 1396 11:46 ق.ظ
آقای فنایی میشه مراحل ساخت یکی از اپیزود های 41148 را برایمان بگذارید
(اگر اپیزود یک تا سه رو گذاشتید حداقل بخش مبارزه اپیزود چهار رو هم بگذارید
Negar
دوشنبه 19 تیر 1396 09:46 ب.ظ
ای کاش سوالم رو چک میکردید و جواب میدادید





دوشنبه 19 تیر 1396 09:43 ب.ظ
سلام اقای فنائی شرمنده دوباره منم یه سوال قبلا پرسیده بودم هنوز جواب ندادید شاید بخواتر اینه که هنوز چک نکردید خب یه سوال دیگه داشتم در مورد اپیزود۴= مگه آمادو لی لی (سارا) رو نکشت؟!!!! پس چطور زنده موند و سینا رو نجات داد و در اخر سر قبر سینا رفت؟!!!!
خب ممنون میشم جواب بدید
کاربر negar(نگار) با دو نام کاربری نظر دادم تا الان
پاسخ . فنائی : سلام. به سوالات مربوط به داستان پاسخ نمیدم. موفق باشید
یکی از اعضای انجمن fgs
چهارشنبه 10 خرداد 1396 01:41 ب.ظ
سلام آقای مهدی فنایی من از طرف اعضای انجمن fgs آمدم و باید بگم که راجب از دست دادن حافظه سینا دلیلش پیدا کردم ولی خیلی ها می گن نه و خیلی ها می گن درست الا حدود 1 ساله این مشکل داریم لطفا جواب بدین
دلیلش اینکه سینا بر اثر انفجار سقف حافظ از دست داد.یعنی سینا وایساده بود بعد انفجار. درسته؟ تورا به خدا بگین یک ساله دعوا سر اینه
محمد جعفری
پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396 02:21 ب.ظ
با سلام اقا فنایی من 13 سامه میخوام بازی ساز شم باید کجا و چه کلاس برم تو هرمزگانم.خواهش می کنم کمک کنید علاقه دارم با شتکر
پاسخ . فنائی : سلام. کلاس خاصی وجود نداره. ایمیل بزنید به بنده تا راهنمائی تون کنم. موفق باشید
BHW
شنبه 2 اردیبهشت 1396 09:13 ب.ظ
I'm truly enjoying the design and layout of your site. It's a very easy on the eyes which makes it much more
enjoyable for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer
to create your theme? Exceptional work!
مصطفی
یکشنبه 15 اسفند 1395 04:03 ب.ظ
سلام به غیر از یونتی بهترین برنامه بازی سازی که می تواند بازی درست کند چیست
mahdi teymoori
پنجشنبه 28 بهمن 1395 03:28 ب.ظ
خیلی ببخشید که این همه سوال میپرسم ببخشید شما از کدام پکیج برا ساخت بازی استفاده کردید
mahdi teymoori
چهارشنبه 27 بهمن 1395 10:29 ب.ظ
خب حداقل میتونی به من آموزش بدی یا خیر
پاسخ . فنائی : خیر دوست عزیز
mahdi teymoori
چهارشنبه 27 بهمن 1395 01:51 ب.ظ
اقای فنایی ببخشید اگه من کار با یونیتی رو بلد کردم به من اجازه میدید ادامه 41148 رو بسازم
پاسخ . فنائی : خیر
mahdi teymoori
چهارشنبه 27 بهمن 1395 12:32 ق.ظ
میتونید یکیاز ویدیوهایی که باهاش بازی رو ساختید رو بدید لطفا
mahdi teymoori
دوشنبه 25 بهمن 1395 09:29 ب.ظ
سلام آقای فنایی من به بازی سازی علاقه دارم و میخوام بدونم شمااز کدام برنامه بازی سازی استفاده کردید؟
پاسخ . فنائی : unity3d
Hf
شنبه 23 بهمن 1395 11:02 ب.ظ
آقای فنایی
این درسی که ایشون میگه توی کتابه مربوط به گیم میکر میشه
از نظر منم بچه گونست.
اون معلم حق داشته
امیرحسین
یکشنبه 17 بهمن 1395 05:18 ب.ظ
آموزش و پرورش که کلا تعطیله!!
در کار و فناوری باید چند پودمان رو حذف می کردیم
ما فصل بازی های رایانه ای داشتیم اعتراض کردیم که چرا فصل بازی های رایانه ای رو حذف کردید؟؟
معلممون گفت نظر سنجی میکنیم
بعد به بچه های کلاس گفت : کی با ساخت بازی های بچگانه کامپیوتری موافقه :|
پاسخ . فنائی : احتمالا رشته اصلی ایشون کار و فناوری نبوده
رضا
شنبه 18 دی 1395 08:00 ب.ظ
سلام آقای فنایی من اون متنی که تو کانال معرفی کردین رو خوندم درمورد ۵ نرم افزار محبوب.ببخشید میخواستم بپرسم کهما میتونیم به صورت رایگان از آنریل ۴ استفاد کنیم(کاملا رایگان)و اینکه به نظر شما آنریل بهتره یا یونیتی(برای بازی های دو بعدی) ممنون میشم جواب بدین.
مهدی
شنبه 18 دی 1395 05:34 ب.ظ
مرررسی
مهدی
جمعه 17 دی 1395 01:12 ب.ظ
سلام آقای فنایی خسته نباشید‌من در حال ساخت یک بازی هستم.و یه سری چیز های کوچیک رورو نمیتونم انجام بدم.تو مرجع فارسی یونیتی هم بعضی جواب هام رو نمیتونم بگیرم.اما جواب هاشون تو بازی شما هست.میتونم یه جوری باهاتون در ارتباط باشم و این سوال هارو بپرسم؟
حسام
دوشنبه 13 دی 1395 11:57 ب.ظ
اها.خیلی ممنونم
حسام
دوشنبه 13 دی 1395 10:27 ب.ظ
ولی من نور لامپ هایی که مبزارم نمیفته روی اسپرایت ها.ممنون میشم اگه جواب بدین.من تو این مورد خیلی گیر کردم
پاسخ . فنائی : لامپ برای محیط های 3بعدی هست نه 2بعدی
حسام
دوشنبه 13 دی 1395 10:25 ب.ظ
من منظورم لایت هایی هست که میذارین.مثل لامپ.نورش رو ابجکت هاتون میفته ولی برای من نورش نمیفته رو ابجکت ها.مثلا وقتی که سینا سوار ماشین میشه و راه میفته نور لامپ میفته روی ماشین.
پاسخ . فنائی : اون نور نیست، یه اسپرایت جداست.
حسام
دوشنبه 13 دی 1395 08:52 ب.ظ
سلام اقای فنایی.من تو فتوشاپ طراحی هام رو انجام میدم و تو یونیتی به اسپرایت تبدیلش میکنم ولی نمیتونم بهش نور پردازی کنم.شما چه طور به ابجکت هاتون نور میدین؟
پاسخ . فنائی : من به آبجکت هام نور ندادم دوست عزیز. موفق باشید
ساسان
دوشنبه 6 دی 1395 10:49 ب.ظ
خیلی ممنووون
ساسان
یکشنبه 5 دی 1395 07:59 ب.ظ
فقط لطفا جوابتون رو بدین تو رو خدا
ساسان
یکشنبه 5 دی 1395 07:58 ب.ظ
سلام اقای فنایی.میشه به ما طراحی کارکتر دو بعدی (با کیفیت)رو به ما اموزش بدین تو یه فیلم؟من هر کاریذمیکنم کارکترم بی کیفیت میشه.لطفا این کار رو انجام بدین.لطفا این جواب رو ندین(فعلا وقت ندارم) هر وقت که تونستید این کار رو انجام بدین.اگه سال دیگه هم شدد هیچ اشکالی نداره
پاسخ . فنائی : سایز تصویرتون رو افزایش بدید
یرزا
دوشنبه 8 آذر 1395 01:59 ق.ظ
اقای فنایی شما یونیتی5رو پیشنهاد میكنید یا یونیتی4.من شنیدم كار با یونیتی 5 راحت تره و خروجی اندروید گرفتن باهاش خیلی سخته اما با یونیتی 4 میشه راحت خروجی اندروید گرفت.پیشنهاد شما
پاسخ . فنائی : فرق خاصی ندارن
رضا
شنبه 6 آذر 1395 10:55 ب.ظ
سلام آقای فنایی.خسته نباشید.ببخشید شما چطور وقتی کارکتر تون رو با ابزار خودکار اونو رنگ کردین؟
پاسخ . فنائی : کاراکتر کاملا در نرم افزار فتوشاپ و با ابزار پن طراحی شده. موفق باشید
امیر
پنجشنبه 27 آبان 1395 08:54 ب.ظ
سلام اقای فنایی ببخشید شما تو مصاحبتون گفتین لپتابتون سوخت.میتوگونم ببپرسم روزی چقدر کار میکردین باهاش که سوخت؟؟که تجربه بشه و من تکرارش نکنم.
پاسخ . فنائی : سلام. سوختن لپتاپ ربطی به میزان کارکردش نداره. موفق باشید
حسام
شنبه 24 مهر 1395 07:01 ب.ظ
اقای فنایی من اگه بخوام لینک دانلود برنامم از بازار رو جای دیگه استفاده کنم باید چی کار کنم؟لطفا کمک کنید.
مثل شما که لینک دانلود رو تو کانال تلگرام گذاشتید
پاسخ . فنائی : به سایت کافه بازار مراجعه کنید
hf
سه شنبه 13 مهر 1395 09:07 ب.ظ
به احتمال زیاد نه آقای فنایی بلکه 100درصد این کار مثل دزدی میمونه.
امیر
دوشنبه 12 مهر 1395 07:30 ب.ظ
ممنون که چشم مارو باز میکنید و مارو از گناه باز میدارید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نمایش نظرات 1 تا 30
آخرین پست ها