تبلیغات
Fanaei Blog - مارکت های اندرویدی ایرانی: از دیروز تا امروز
دوشنبه 28 فروردین 1396  08:21 ب.ظ
نوع مطلب: (مقالات و آموزش ها ،) توسط: . فنائی



تقریبا یک سال پیش، مطلبی نوشتم با عنوان 10 قدم برای بهبود فروش مارکت های اندرویدی و پیشنهاداتم را هم برای مارکتهای مختلف ارسال کردم. به امید آن که شاید تاثیری هرچند کوچک در بهبود وضعیت آن زمان مارکت ها داشته باشد.
در این میان «کافه بازار» و «مایکت» جزو مارکت هایی قرار داشتند که در آن زمان تقریبا هیچکدام از روش های پیشنهادی را انجام نداده بودند. اما حال ببینیم آن 10 قدم چه بود و آیا این دو مارکت به عنوان نمونه، توانسته اند بعد از یک سال به نتیجه مطلوب دست یابند؟

(به ادامه مطلب مراجعه نمائید)


1. ثبت نام از طریق شماره موبایل
کافه بازار در نسخه 7 خود، این روش را به خوبی پیاده سازی کرده است و حتی کاربر نیازی به وارد کردن کد تایید هم ندارد.
مایکت هم این روش را عملی کرده است.

2. دانلود بدون ثبت نام
***  دلیل اینکه کافه بازار هنوز حاضر نشده است چنین امکانی را برقرار کند، برای بنده هم مشخص نیست.
خوشبختانه این امکان توسط مایکت فعال شده است.

3. ذخیره مشخصات کارت اعتباری
کافه بازار در سیستم پرداخت موبایلی خود، شماره کارت شما را ذخیره می کند و نیازی به وارد کردن CVV2 و تاریخ انقضا هم نیست. (تنها مشکل فعلی این هست که امکان خرید برای اپ های با قیمت 5000 تومان در این روش وجود ندارد.)
***  ظاهرا مایکت همچنان در روش پرداخت با کارت، از سیستم قدیمی پرداخت از طریق صفحات اینترنتی استفاده می کند.

4. پرداخت هزینه از طریق شارژ اپراتور
کافه بازار بالاخره و در کمال تعجب با ایرانسل به توافق رسید و این امکان در این مارکت فعال شده است. (گرچه برای خرید با شارژ ایرانسل، هم شماره ثبت نامی و هم سیم کارت شما باید ایرانسلی باشد که مقداری کار را برای کاربر پیچیده می کند و دلیل ایجاد چنین پیچیدگی هم همچنان مشخص نیست!)
مایکت علاوه بر ایرانسل، امکان پرداخت وجه با شارژ رایتل را نیز دارد.

5. پیشنهاد اپ بر اساس علایق کاربر
کافه بازار این امکان را فعال کرده است (اما راستش را بخواهید نوع اپ های پیشنهادی، مورد پسند من نیست! چون پیشنهادها بر اساس اپ های موجود بر روی موبایل کاربر است و معمولا کاربران از هر نوع برنامه، بهترینش را نصب کرده اند. پس چه نیازی دارند که یک مشابه آنرا نصب کنند؟!)
***  متاسفانه مایکت چنین امکانی را ظاهرا ندارد.

6. افزودن محتویات بیشتر به صفحه اصلی
کافه بازار در ابتدای آپدیت به نسخه 7، آنقدر محتوای جدید به صفحه اصلی خود اضافه کرد که گشت و گذار در صفحه اصلی را سخت می کرد. اما امروزه حجم مناسب تری از اپ ها را در صفحه اصلی شاهد هستیم.
مایکت هم امروزه اپ های بیشتری را در صفحه اصلی خود معرفی می کند. گرچه اپ ها کمی زیاد به نظر می رسند، اما آزار دهنده نیستند.

7. استفاده از اسلایدشو متحرک
این امکان هم در بالای صفحه اصلی کافه بازار اضافه شده است.
***  مایکت متاسفانه هنوز چنین قابلیتی را در صفحه اصلی خود قرار نداده است.

8. حذف لوگوی ابتدایی
***  کافه بازار همچنان اصرار دارد که لوگوی خود را به هنگام باز کردن اپ به نمایش بگذارد. (امروزه کمتر مارکت خارجی چنین کاری را انجام می دهد.)
***  متاسفانه مایکت هم لوگوی خود را به نمایش می گذارد ولی حداقل هر بار نکته ای جدید را به کاربرانش گوشزد می کند که البته پس از مدتی تکراری می شوند!

9. ساده کردن صفحه دانلود اپ
***  کافه بازار همچنان آمار زیادی را به کاربران عادی نشان می دهد. اطلاعاتی که شاید نمایش آن برای همه کاربران ضروری نباشد و فقط ایجاد سردرگمی کند.
***  مایکت کمی اطراف بخش دانلود را مرتب تر نگه داشته است. اما شاید بتوان از این هم بهتر بود.

10. جدا کردن بازی ها از برنامه ها
بالاخره کافه بازار در نسخه 7 و پس از بارها تغییر، برنامه ها و بازی های برگزیده را در صفحه اصلی خود از هم جدا کرد. (گرچه حذف بخش پرفروش ترین ها از صفحه اصلی، صدای خیلی ها را درآورد.)
مایکت هم اخیرا برنامه ها و بازی های منتخب خود را در دو لیست جداگانه معرفی می کند. به نظر می رسد کم کم مارکتهای مختلف ارزش بیشتری برای بازی ها و ارزش درآمدزائی شان قائل می شوند.

اگر قرار باشد این مقایسه برنده ای داشته باشد. «کافه بازار» با برداشتن 7 قدم مثبت در برابر «مایکت» با 5 قدم، برنده خواهد بود. البته هر دوی این مارکت ها و همچنین مارکت های دیگر در طی این یک سال، اقدامات و تغییرات مثبت زیادی را داشته اند که به پیشرفت (صنعت-هنر) گیم و توسعه اپلیکیشن های ایران و اوضاع اقتصادی توسعه دهندگان کمک بسیاری کرده اند. اما هنوز راه درازی را تا رسیدن به یک وضعیت ایده آل در پیش داریم.



آخرین پست ها